Artykuł
PROJEKT
„Razem w klasie - kompleksowy program wsparcia uczniów - edukacja inkluzyjna”
FEMA.07.02-IP.01-06GD/24
projekt realizowany w ramach
Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Priorytetu VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działania 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Projekt realizowany jest przez:
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne "IDEA"
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
w partnerstwie z:
Gminą Sońsk
ul. Ciechanowska 20
06-430 Sońsk
Gminą i Miastem Żuromin
pl. Plac Józefa Piłsudskiego 3
09-300 Żuromin
Gminą Gzy
06-126 Gzy 9
Gminą Glinojeck
ul. Płocka 12
06-450 Glinojeck
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
Wartość projektu: 2.787.460,39 zł
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 2.369.341,33 zł
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 275.067,06 zł
CEL PROJEKTU
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej, z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:
- Objęcie wsparciem 487 uczniów (207dz/280chł) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/nic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/nic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/nic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami; uczęszczających do 8 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiatach ciechanowskim (Gm. Sońsk), pułtuskim (Gm. Gzy), żuromińskim (GiM Żuromin) oraz ciechanowskim (Gm. Glinojeck, poprzez:
◦ realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego, przeprowadzenie zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
◦ zapewnienie uczniom/uczennicom pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
- Podniesienie kompetencji 151 osób (131k/20m) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
- Objęcie wsparciem 277 osób (212k/65m) - rodziców/opiekunów prawnych uczniów/uczennic;
- Doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Organizację różnorodnych działań integracyjnych, które mają na celu budowanie trwałych relacji, wspieranie inkluzji społecznej oraz wzmacnianie poczucia przynależności i wspólnoty wśród uczniów, ich rodziców oraz kadry pedagogicznej szkoły.
Wszystkie powyższe działania zostaną zrealizowane w okresie od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY
Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów zawartych w Programie FEMA 2021-2027, w tym w szczególności wpisuje się w realizację celu szczegółowego jakim jest wsparcie edukacji włączającej poprzez realizacje celów szczegółowych projektu:
- Wdrożenie standardu dostępności edukacyjno-społecznej (opracowanie, szkolenia i ewaluacja) w: Szkole Podstawowej w Bądkowie im. Bohaterów Bitwy pod Sarnową Górą 1920, Szkole Podstawowej w Gąsocinie, Szkole Podstawowej w Sońsku im. Szczepana Dobosza, Szkole Podstawowej nr 1 im. Stefana Żeromskiego w Żurominie, Publicznej Szkole Podstawowej im. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej w Przewodowie Poduchownym, Publicznej Szkole Podstawowej w Skaszewie Włościańskim, Szkole Podstawowej im. Żołnierzy Armii Krajowej w Ościsłowie oraz Szkole Podstawowej w Woli Młockiej.
- Przygotowanie 487 uczniów i 277 rodziców do wspólnej edukacji poprzez realizację wsparcia szkoleniowego, warsztatowego oraz terapeutycznego a także przeciwdziałanie dyskryminacji.
- Pomoc uczniom doświadczającym ubóstwa, ograniczeń edukacyjnych, czy będącym migrantami.
- Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w zakresie wczesnej diagnostyki i interwencji.
- Wsparcie kadry pedagogicznej w zakresie edukacji włączającej - 151 nauczycieli z powyżej wskazanych szkół.
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie szkół w narzędzia diagnostyczne i dydaktyczne.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców/opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń/warsztatów.
Wsparcie dla uczniów/uczennic obejmuje realizację następujących zajęć:
- Zajęcia dla uczniów ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie (PPP, n-la specjalisty, dyrektora placówki itp.), zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz posiadających doświadczenia migracji:
◦ Terapia wyrównawcza (wymiar: 20h/gr.),
◦ Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców - zaj. indywidualne (wymiar: 15h/os.),
◦ Ćwiczenia wzmacniające potencjał ucznia z zaburzeniami - zajęcia indywidualne (wymiar: 15h/os.),
◦ Warsztaty balbutologopedii (wymiar: 30h/gr.),
◦ Warsztaty kompetencji miękkich (zaj. indywidualne) (wymiar: 15h/os.),
◦ Wsparcie psychologiczne - indywidualne (wymiar: 10h/os.),
◦ Wsparcie terapeutyczne - muzykoterapia (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (wymiar: 15h/gr.),
◦ Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia z SPE (wymiar: 30h/gr.),
◦ Socjoterapia (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno społeczne (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia z kinezyterapii (wymiar: 30h/gr.),
◦ Terapia ręki - zajęcia indywidualne (wymiar: 15h/os.),
◦ Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia (migrantów) (wymiar: 30h/gr.),
◦ Wsparcie terapeutyczne indywidualne prowadzone przez surdopedagoga, ukierunkowane na stymulacje ogólnorozwojową, w szczególności skoncentrowaną na ćwiczeniach funkcji słuchowo-językowych i rozwoju mowy w zakresie rozumienia i bogacenia słownictwa (wymiar: 15h/os.),
◦ Wsparcie terapeutyczne indywidualne logopedyczne celem ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego w trudnych fonicznie połączeniach w oparciu o ilustrację – rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych (wymiar: 15h/os.),
◦ Wsparcie terapeutyczne rozwijające umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia edukacyjne nauka języka polskiego jako języka obcego (wymiar: 15h/gr.).
- Zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych:
◦ Robotyka i programowanie (w tym zajęcia z dronami) (wymiar: 30h/gr.),
◦ Sztuczna inteligencja (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia eksperymentalne i badawcze (wymiar: 30h/gr.),
◦ Rozwijające zajęcia z języka angielskiego - wspierające zwłaszcza komunikację i wykraczające poza podstawą programową, zakończone międzynarodowym certyfikatem językowym TELC/TOEIC lub równoważnym (wymiar: 120h/gr.),
◦ Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia z technik szybkiego uczenia się i czytania (wymiar: 30h/gr.),
◦ Modelowanie i druk 3D (wymiar: 30h/gr.),
◦ Zajęcia z informatyki zg. z ramą DIGCOMP zakończone zewnętrznym międzynarodowym certyfikatem ECDL-Start/ECCC lub równoważnym (wymiar: 120h/gr.)
◦ Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji (wymiar: 30h/gr.),
◦ Warsztaty-Symulacyjne gry biznesowe (wymiar: 30h/gr.).
Wsparcie dla rodziców uczniów/opiekunów prawnych w zakresie edukacji włączającej (szkolenia/warsztaty), obejmie realizację następujących form wsparcia:
- Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? (wymiar: 4h/gr.),
- Trening skutecznego i empatycznego rodzica (wymiar: 4h/gr.),
- Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka (wymiar: 4h/gr.),
- Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku? (wymiar: 4h/gr.),
- Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? (wymiar: 4h/gr.),
- Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? (wymiar: 4h/gr.),
- Krótko o dyscyplinie w domu (wymiar: 4h/gr.),
- Moje dziecko nie chce się uczyć - jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? (wymiar: 4h/gr.).
Wsparcie dla nauczycieli/nauczycielek w zakresie podniesienia kwalifikacji zawodowych w celu podnoszenia jakości edukacji włączającej, obejmie realizację następujących szkoleń/warsztatów:
- Zadania pedagoga specjalnego w szkole (wymiar: 6h/gr.),
- Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej - wszystko, co musisz wiedzieć (wymiar: 6h/gr.),
- Zajęcia rewalidacyjne - od planowania po dokumentację (wymiar: 6h/gr.),
- Edukacja włączająca w praktyce szkolnej - jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji (wymiar: 6h/gr.),
- Edukacja włączająca - co to oznacza dla nauczyciela? (wymiar: 6h/gr.),
- Nauczyciel wspomagający - rola, zadania i dokumentacja (wymiar: 6h/gr.),
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację (wymiar: 6h/gr.),
- ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami - kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? (wymiar: 6h/gr.),
- IPET i WOPFU - jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? (wymiar: 6h/gr.),
- Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w placówce? (wymiar: 4h/gr.),
- Edukacja inkluzyjna - jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów (wymiar: 6h/gr.),
- Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć (wymiar: 10h/gr.),
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie - poznaj sprawdzone metody pracy (wymiar: 6h/gr.),
- Metody pracy z autystycznym uczniem - praktyczne porady (wymiar: 6h/gr.),
- Uczeń z niepełnospra. sprzężoną - organizacja kształcenia specj. w realiach szkoły masowej (wymiar: 6h/gr.),
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) (wymiar: 10h/gr.).
Ponadto w ramach realizacji projektu w szkołach objętych wsparciem zostaną zrealizowane zakupy oraz uzupełnienie narzędzi diagnostycznych, wyposażenia dydaktycznego w celu prawidłowej realizacji założonego w ramach projektu wsparcia.
Zgodnie z założeniami projektowymi w szkołach zorganizowane zostaną różnorodne działania integracyjne, które mają na celu budowanie trwałych relacji, wspieranie inkluzji społecznej oraz wzmacnianie poczucia przynależności i wspólnoty wśród uczniów, ich rodziców oraz kadry pedagogicznej szkoły. Inicjatywy te są zaprojektowane z myślą o tworzeniu przyjaznej atmosfery i wspieraniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) poprzez zapewnienie im warunków do pełnego uczestnictwa i rozwijania relacji z rówieśnikami.
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień - październik 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy – Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne „IDEA”
- Partnerów - Gmina Sońsk, Gmina i Miasto Żuromin, Gmina Gzy oraz Gmina Glinojeck
KWALIFIKACJA DO PROJEKTU
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Razem w klasie - kompleksowy program wsparcia uczniów - edukacja inkluzyjna”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
Szkoła Podstawowa w Bądkowie im.
Bohaterów Bitwy pod Sarnową Górą 1920
06-440 Bądkowo 1
tel.: 23 671 41 07
Szkoła Podstawowa w Gąsocinie
ul. Błotna 12, 06-440 Gąsocin
tel.: 23 671 43 42
Szkoła Podstawowa w Sońsku im. Szczepana Dobosza
ul. Szkolna 4, 06-430 Sońsk
tel.: 23 671 30 12
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stefana Żeromskiego w Żurominie
ul. Wyzwolenia 12, 09-300 Żuromin
tel.: 23 657 38 53
Publiczna Szkoła Podstawowa im.
Przyjaźni Polsko-Węgierskiej w Przewodowie Poduchownym
06-126 Przewodowo Poduchowne 21
tel.: 23 691 30 81
Publiczna Szkoła Podstawowa w Skaszewie Włościańskim
06-126 Skaszewo Włościańskie 25
tel.: 23 691 52 76
Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy Armii Krajowej w Ościsłowie
06-452 Ościsłowo 8
tel.: 23 671 90 91
Szkoła Podstawowa w Woli Młockiej
06-450 Wola Młocka 32
tel.: 23 671 26 23
KONTAKT
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne „IDEA”
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
tel: 12 431 07 05
Gmina Sońsk
ul. Ciechanowska 20
06-430 Sońsk
tel.: 23 671 30 85
Gmina i Miasto Żuromin
pl. Plac Józefa Piłsudskiego 3
09-300 Żuromin
tel.: 23 657 25 58
Gmina Gzy
06-126 Gzy 9
tel.: 23 691 31 22
Gmina Glinojeck
ul. Płocka 12
06-450 Glinojeck
tel.: 23 674 00 17
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)
„Razem w klasie - kompleksowy program wsparcia uczniów - edukacja inkluzyjna”
FEMA.07.02-IP.01-06GD/24
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Załączniki - PSP im. Przyjaźni Polsko - Węgierskiej w Przewodowie Poduchownym
Załączniki - PSP im. Polskich Mistrzów Olimpijskich w Skaszewie Włościańskim












